رفتن به نوشته‌ها

فراخوان هفتمین همایش دانشگاهی ادبیات کودک منتشر شد

فراخوان هفتمین همایش دانشگاهی ادبیات کودک توسط مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، فراخوان هفتمین همایش دانشگاهی ادبیات کودک به‌تازگی به‌منظور گردآوری تازه‌های نقد و نظریه‌ی ادبیات کودک و نوجوان، توسط مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز منتشر شده است.

در متن فراخوان این رویداد که اردیبهشت ۹۸ با همکاری معاونت فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود، آمده است:

مرکز مطالعات ادبیات کودک هفتمین همایش دانشگاهی خود را با هدف ارائه‌ تازه‌ترین بحث‌ها در قلمرو نقد و نظریه‌ ادبیات کودک برگزارمی‌کند. از همه استادان، پژوهشگران، منتقدان و دانشجویان دوره‌های تحصیلات تکمیلی دعوت‌می‌شود با فرستادن چکیده‌ پژوهش‌های خویش به دبیرخانه‌ همایش و شرکت در این همایش زمینه را برای شکل‌گیری تازه‌ترین بحث‌ها در قلمرو اعلام‌شده فراهم‌آورند. موضوع‌های پیشنهادی به شرحی است که در پی می‌آید اما طبیعتاً محدود به این موارد نیست و شورای علمی همایش از هر بحث تازه‌ دیگر نیز استقبال‌می‌کند:

در حوزه‌ بحث‌های موضوعی و محتوایی: سوژگی (subjectivity)، دورَگِگی (hybridity)، دیگرانگی، کودک‌زدایی، گفت‌وگومندی و چندصدایی، توانمندسازی، ایدئولوژی، جنسیت، چندفرهنگی، آرمان‌شهر و دُژآرمان‌شهر (یوتوپیا و دیستوپیا)، بازتاب بدن، بازنمایی سنت، مدرنیزم و پسامدرنیزم در ادبیات کودکان و نوجوانان

در حوزه‌ رویکردها: کودک‌گرایی و بزرگ‌سال‌گرایی، استعماری و نواستعماری، زیست‌بوم‌گرایی، بررسی‌های فرهنگی و اجتماعی، بررسی‌های تطبیقی، ساخت‌زدایی، زن‌محوری، بررسی‌های ایدئولوژیک، بررسی‌های مخاطب‌محور

در حوزه‌ زیبایی‌شناسی: زیبایی‌شناسی کتاب‌های تصویری: برهمکنش متن و تصویر در کتاب‌های تصویری، پرامتن‌های کتاب‌های تصویری، شخصیت‌پردازی، زمان، مکان و حرکت در کتاب‌های تصویری، تمرکززدایی در کتاب‌های تصویری، رمان‌های گرافیکی، بینامتنیت در کتاب‌های تصویری، نظریه‌ی مستقل کتاب‌های تصویری

در حوزه زیبایی‌شناسی رمان نوجوان: تفاوت‌های رمان نوجوان با دَستان‌های کودکان (children’s fictions)، تفاوت‌های رمان نوجوان با رمان در جریان عمده‌ی ادبی، بینامتنیت در رمان نوجوان

شعر نوجوان در حوزه‌ مخاطب‌شناسی: تازه‌ترین بحث‌ها در روان‌شناسی، جامعه‌شناسی و فلسفه‌ی کودکی و نوجوانی و تلویحات آن برای نقد و نظریه‌ی ادبیات کودک و نوجوان، تحولات معنای کودکی و نوجوانی در عصر تحول رسانه و ارتباط آن با نقد و نظریه‌ی ادبیات کودک

شعر نوجوان در حوزه‌ بازنگاری، بازنویسی و بازآفرینی: تازه‌ترین بحث‌ها در زمینه‌ی بازنویسی و بازآفرینی به‌طور کلی، تازه‌ترین بحث‌ها در زمینه‌ی آثار بازنگاری (کتاب‌های تصویری بازنوشته و بازآفریده)

در ادامه متن فراخوان این رویداد هم چند توضیح به این ترتیب آمده است:

ضروری است مقاله‌ها و بحث‌های نظری با تحلیل نمونه‌های مشخص ادبی همراه باشند.

مقاله‌هایی که به آثار خارجی می‌پردازند به شرطی بررسی‌می‌شوند که تطبیقی باشند و نمونه‌ ایرانی نیز در بررسی خود داشته‌باشند.

چکیده‌ها حداکثر در ۴۰۰ واژه، دربردارنده‌ هدف، ضرورت، پرسش‌ها، روش و اشاره‌ای کوتاه به پیشینه باشد. در پایانِ چکیده، کلیدواژگان (حداکثر پنج واژه)، و در عنوان وابستگی نویسنده (نویسندگان) مقاله و نشانی الکترونیک نویسنده‌ اصلی آورده‌ شود. خواهشمند است رزومه‌ کوتاه محققان (حداکثر یک صفحه) نیز پیوست چکیده باشد.

زمان‌بندی فرستادن چکیده و اصل مقاله‌ها نیز در فراخوان منتشرشده به این ترتیب‌اند:

آخرین زمان برای فرستادن چکیده‌ مقاله‌ها: ۲۹/۱۲/۹۷

زمان دریافت پاسخ هیأت علمی همایش در مورد چکیده‌ها: ۱۸/۱/۹۸

چکیده‌های پذیرفته‌شده در مجموعه‌ چکیده‌های مقاله‌های همایش به‌چاپ‌ می‌رسند. ‌همچنین مقاله‌هایی که بتوانند شاخص‌های لازم علمی‌پژوهشی را داشته باشند در ویژه‌نامه‌ نقد و نظریه‌ ادبیات کودک در مجله‌ علمی پژوهشی مطالعات ادبیات کودک داوری و چاپ خواهندشد.

علاقه‌مندان می‌توانند با این همایش از طریق نشانی الکترونیک koodak@rose.shirazu.ac.ir ارتباط داشته باشند.

کد خبر 4556505
mehrnews.com/news/4556505

منتشر شده در آخرین اخبار گرافیک

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *