رفتن به نوشته‌ها

هفته درگذشت اهالی فرهنگ و ادب و خبرهای خوب برای کاغذ

هفته‌ای که گذشت در کنار داشتن اخبار خوب درمورد وضع کاغذ، متاسفانه دربردارنده اخبار درگذشت ۳ تن از چهره‌های فرهنگی و ادبی کشور بود.

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ: هفته گذشته، هفته اخبار مهم کاغذ؛ تخلف‌ها و توقف‌ها بود و این مساله در گزارش هفتگی که پنجشنبه گذشته منتشر شد، با همین تیتر منعکس شد. کشف تخلف ۱۰ میلیارد تومانی در زمینه واردات کاغذ که توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام شد، یکی از خبرهای هفته گذشته بود. گزارش هفته پیش ۱۲ خبر داشت که یک عنوانشان بین‌المللی و خارجی بود.

اما این هفته متاسفانه، هفته درگذشت‌هاست و گزارش مرور اخبارش ۳ خبر درگذشت را در خود جا داده است که گزارش را با مرور آن‌ها آغاز می‌کنیم. سپس به ۲ خبر مهمی که این هفته درباره واردات کاغذ منتشر شدند، می‌پردازیم. در ادامه هم چند خبر داخلی از جمله خبر انتصاب دبیر جدید جایزه جلال را مرور می‌کنیم و در نهایت نیز یک خبر بین‌المللی درباره ماریو بارگاس یوسا نویسنده برنده جایزه نوبل را که این هفته منتشر شد، از نظر می‌گذرانیم.

درگذشت رضا قنادان

خبر درگذشت رضا قنادان ادیب و محقق زبان و ادبیات فارسی مقیم آمریکا دیروز چهارشنبه ۱۷ مرداد منتشر شد. وی در کنار تحقیق و پژوهش درباره ادبیات فارسی، پس از سال‌های حضورش در ایران، سابقه تدریس در دانشگاه‌های جرج‌تاون‌، دی‌.‌سی‌، ونیز کالج نُووا و همچنین مسئولیت یکی از برنامه‌های انگلیسی آموزش‌ و پرورش‌ در شهر واشنگتن دی‌سی را در کارنامه دارد.

درگذشت اصغر فردی

دومین خبر درگذشتی که مرور می‌کنیم، مربوط به اصغر فردی یکی از شاگردان محمدحسین شهریار شاعر بزرگ معاصر است. این خبر دوشنبه ۱۶ مرداد منتشر شد. فردی که در سن ۵۵ سالگی و بر اثر ایست قلبی درگذشت، در سال‌های گذشته بیشترین تلاش خود را در راستای معرفی و تصحیح و تالیف آثاری درباره شهریار گذاشته بود که مهمترین آنها به تصحیح و انتشار «دیوان صافی تبریزی»، «شهریار و انقلاب»، «تبریزیات» و «شورش‌ ما» است.

درگذشت مجید مددی

از نظر تقدم زمانی، اولین خبر درگذشت این هفته، مربوط به مجید مددی است که روز یکشنبه منتشر شد. مددی که فارغ التحصیل رشته فلسفه سیاسی از دانشگاه منچستر انگلستان بود، یکی از برجسته‌ترین مترجمان آثار فلسفی، سیاسی، علوم اجتماعی بود که تا آخرین روزهای حیاتش به پژوهش و ترجمه در زمینه‌های مختلف علوم انسانی اهتمام جدی داشت.

این مترجم و منتقد ادبی متولد ۱۳۱۴ در تهران بود که یکشنبه این هفته در منزلش درگذشت.

سرعت گرفتن ثبت سفارش کاغذ

این خبر را وزیر ارشاد اعلام کرد که به موجب آن، سیدعباس صالحی در تازه‌ترین توئیت خود درباره وضعیت کاغذ، خبرهای خوشی در این رابطه اعلام کرد و نوشت: ثبت سفارش کاغذ ⁩با حمایت بانک مرکزی سرعت یافت.

همچنین به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان حمایت از مصرف کنندگان جدیت مضاعف را در شناسایی محتکران در پیش گرفته و قوه‌قضاییه هم برخورد قاطع با آنان را متعهد شده است.

منحصر شدن ثبت سفارش کاغذ به واردکنندگان صلاحیت‌دار

پس از خبرهای هفته‌های گذشته و به دنبال التهابات اخیر در بازار کاغذ که عمده مصرف کنندگان آن را چاپخانه‌داران، ناشران و مدیران نشریات تشکیل می‌دهند، صبح یکشنبه ۱۴ مرداد جلسه‌ای ویژه در دفتر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و به ریاست وزیر ارشاد، با حضور حسین انتظامی دستیار ارشد وزیر، همایون امیرزاده رئیس کارگروه کاغذ و مدیر مرکز روابط عمومی این وزارتخانه و تعدادی از فعالان در حوزه واردات کاغذ، برگزار و در رابطه با روند واردات کاغذ از این به بعد، تصمیمات مهمی در آن اتخاذ شد.

براساس مفاد این جلسه با تصمیم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که به اطلاع وزارت صنعت، معدن و تجارت رسیده است، از این پس تنها تجاری که وزارت ارشاد صلاحیت آنها را تائید کند، می‌توانند برای واردات کاغذ ثبت سفارش کنند.

انتصاب دبیر جایزه جلال

محمد رضا بایرامی که در سال ۹۵ با کتاب «لم یزرع» برنده جایزه جلال شده بود، از طرف وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان دبیر علمی یازدهمین جایزه ادبی جلال آل احمد انتخاب شد. این خبر روز دوشنبه ۱۵ مرداد منتشر شد.

به زودی اعضای هیات علمی یازدهمین جایزه ادبی جلال آل احمد که از سوی معاونت امور فرهنگی پیشنهاد می‌شوند تعیین شده و حکم انتصاب خود را از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت خواهند کرد.

کاهش یارانه طرح تابستانه کتاب ۹۷

نشست هم‌اندیشی درباره یکی دیگر از طرح‌های حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از کتابفروشان که به زودی و با عنوان «تابستانه کتاب ۹۷» در سراسر کشور اجرایی می‌شود، عصر دوشنبه ۱۵ مرداد به میزبانی موسسه خانه کتاب و با حضور مدیرعامل این موسسه و نیز مدیران آن، تعدادی از ناشران، کتابفروشان و نویسندگان و همچنین مسئولان تشکل‌های صنفی این حوزه، در سرای اهل قلم برگزار شد و نیکنام حسینی‌پور مدیرعامل موسسه خانه کتاب در این نشست اعلام کرد: سقف یارانه ما در طرح تابستانه کتاب ۹۷ نسبت به عیدانه کتاب ۹۷ با کاهش مواجه شده است.

وی گفت: سقف یارانه ما در طرح تابستانه کتاب ۹۷ نسبت به عیدانه کتاب ۹۷ با کاهش مواجه شده است. ضمن اینکه ما همین‌جا اعلام می‌کنیم که به دلیل شرایط اقتصادی وزارت ارشاد و خانه کتاب در دوره فعلی، تسویه حساب با کتابفروشی‌هایی که در این طرح مشارکت خواهند کرد، زمانبر و حداقل ۴ تا ۶ ماه بعد از اتمام طرح خواهد بود.

اعلام برنامه‌های آژانس ادبی پل در نمایشگاه فرانکفورت

دیروز چهارشنبه ۱۷ مرداد خبری منتشر شد که به موجب آن، آژانس ادبی و ترجمه پل در آستانه حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت از تنظیم بیش از ۳۰ قرار ملاقات با ناشران و آژانس‌های ادبی معتبر جهانی در ایام برگزاری این نمایشگاه خبر داد.

به گفته مجید جعفری مدیر این آژانس قرارهای ملاقات تنظیم شده این موسسه برای دیدار با ناشرانی از آمریکا، انگلستان، ایتالیا، فرانسه، آلمان و نیز انتشارات و آژانس‌های ادبی از کشورهای اسپانیا، لهستان، صربستان، بلاروس، روسیه، ژاپن، یونان، ترکیه، چین، گرجستان تنظیم شده است.

کلید خوردن پنجمین دوره جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی

فراخوان پنجمین جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی این هفته منتشر شد. شبکه گروه‌های ترویج کتابخوانی با حمایت معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نظر دارند افراد، گروه‌ها، تشکل‌های مردمی و نهادهای غیردولتی دارای فعالیت‌های موثر و نوآورانه در زمینه ترویج کتابخوانی را انتخاب و معرفی کنند و با همین هدف، برای پنجمین دوره متوالی، جشنواره مروجان کتابخوانی برگزار می‌شود.

افتتاح نمایشگاه برگ‌هایی از تاریخ مشروطیت ایران

یکشنبه این هفته ۱۴ مرداد همزمان بود با سالروز انقلاب مشروطه که به این مناسبت، موزه ملک با همکاری خانه‌موزه شهید مدرس تهران، نمایشگاه برگ‌هایی از تاریخ مشروطیت ایران را در خانه مدرس برپا کرد. این نمایشگاه در قالب ۲۶ تابلو از این نسخه خطی با هدف نمایش گوشه‌هایی از تاریخ معاصر ایران و بازشناسی گنجینه نسخه‌های خطی و آثار تاریخی نخستین موزه وقفی- خصوصی ایران برپا شده است.

افتتاح نمایشگاه آثار منتخب اولین کتاب سال گرافیک مذهبی

مراسم افتتاح نمایشگاه آثار منتخب و رونمایی از اولین کتاب سال گرافیک مذهبی با حضور هنرمندان صاحب اثر در این مجموعه، روز دوشنبه ۱۵ مرداد در گالری عالی حوزه هنری برگزار شد.

معرفی یوسا به عنوان مهمان افتخاری نمایشگاه کتاب لیما

نمایشگاه بین‌المللی کتاب لیما سال آینده میزبان نویسنده پرویی ماریو بارگاس یوسا خواهد بود. طبق خبری که سه‌شنبه این هفته منتشر شد، رئیس این نمایشگاه با اعلام این خبر گفت: قصد داریم سال آینده از این رمان‌نویس و متفکر بزرگ کشورمان تجلیل کنیم زیرا او با ادبیات شگفت‌انگیز و کارهای غیرداستانی‌اش در سرنوشت نویسندگان، ویراستاران و خوانندگان کشور ما، تاثیرگذار بوده است.

وی افزود: یوسا با حضور در این نمایشگاه به بررسی کتاب و کتابخوانی در پرو می‌پردازد.

کد خبر 4368656
mehrnews.com/news/4368656

منتشر شده در آخرین اخبار گرافیک

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.